Broederschap in de Islam
Het derde aspect
Volgens het vers
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرٰى Geen enkele zondaar belast zichzelf met de zonden van een ander. – De Koran 6:164
dat absolute gerechtigheid uitdrukt, is het een grenzeloze onrechtvaardigheid om vanwege één slechte eigenschap van een gelovige al zijn overige onschuldige eigenschappen ook te veroordelen en haat en vijandschap jegens hem te koesteren. In het bijzonder, volgens het geheim achter het vers
اِنَّ الْاِنْسَانَ لَظَلُومٌ De mens is zeer onrechtvaardig. – De Koran 14:34
bega je een groot onrecht wanneer jij vanwege één slechte eigenschap van een gelovige, jezelf ergerend en pruilend, jouw vijandigheid uitbreidt naar zijn familieleden. Dit terwijl dit vers –door de onrechtvaardigheid van de mens in krachtige termen uit te drukken– de waarheid, de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). en de wijsheid van de Islam je waarschuwen tegen dergelijk gedrag. Hoe kan je dan nog pretenderen rechtvaardig te zijn en beweren dat je gelijk hebt?
Slechte daden, die vijandschap veroorzaken en tot het kwaad behoren, zijn even mat en dof als het kwaad en de aarde zelf. Mensen behoren niet terug te grijpen op anderen en zich aan hen te spiegelen. Wanneer een ander zijn slechte gedrag aanneemt en slechte daden verricht, dan is dat een andere kwestie.
Het goede, waarvan liefde de oorzaak vormt, is verlichtend als de liefde zelf. Het ligt in haar aard om zich uit te breiden en in anderen te weerspiegelen. Vandaar het gezegde: “De vriend van een vriend is een vriend”, dat een spreekwoord is geworden. Daarom zegt men ook: “Omwille van één oog, worden vele ogen geliefd”, wat eveneens een bekend spreekwoord is geworden.
O jij onrechtvaardige! Gezien de waarheid zo luidt, zou je moeten inzien hoe het tegen de waarheid indruist om vijandigheid te koesteren jegens de beminnelijke en onschuldige familieleden van een persoon die jij niet mag, indien je waarheidsgetrouw bent.