Broederschap in de Islam
Om deze reden hebben we dit hoofdstuk van deze brief geschreven om een dergelijke innerlijke smeekbede om vergiffenis te verzekeren, zodat onrechtvaardigheid niet als rechtvaardigheid wordt beschouwd en de gerechtige tegenstander niet als ongerechtige wordt beschuldigd.
Een opmerkelijke gebeurtenis: eens zag ik als gevolg van deze vijandige partijdigheid dat een religieuze wetenschapper een vrome geleerde, vanwege zijn afwijkende politieke opvattingen, kleineerde en nagenoeg van ongeloof betichtte, terwijl hij een huichelaar die zijn politieke standpunt deelde respectvol prees. Geschrokken door deze kwade gevolgen van de politiek zei ik
اَعُوذُ بِاللّٰهِ Ik neem toevlucht tot Allah مِنَ الشَّيْطَانِ وَ السِّيَاسَةِ
"Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de duivel en de politiek"
Sindsdien heb ik mij teruggetrokken uit het politieke leven.
Het vijfde aspect
Dit aspect verklaart hoe koppigheid en partijdigheid aanzienlijke schade toebrengen aan het sociale leven.
Indien er wordt gesteld: in een hadithDe Islamitische overlevering betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw) wordt overgeleverd
terwijl verscheidenheid echter partijdigheid vereist?
Bovendien redt partijdigheid, wat eigenlijk een ziekte is, het onderdrukte volk van het kwaad van de onrechtvaardig heersende klassen. Wanneer bijvoorbeeld de heersende klassen van een dorp of een stad een bondgenootschap vormen, kunnen ze het gewone volk uitbuiten. Maar waar partijen bestaan onder het volk, kan een onderdrukte steun en bescherming vinden bij een van deze partijen en zo aan het gevaar van de heersende klassen ontsnappen.
Bovendien komt de waarheid dankzij botsende meningen en tegenstrijdige opvattingen volledig helder aan het licht.