De Koran Boven Filosofie
Daarnaast is het een heilig boek, neergezonden vanuit de Ism-i AzamDe meest verheven naam van Allah die de andere namen overtreft., dat bericht over alle ruimtes die door de ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. worden omvat. Daarom wordt de titel ‘Kalamullah’, ‘Het Woord van Allah’, uiterst terecht aan de Koran gegeven.
Andere woorden van Allah daarentegen verschijnen deels onder specifieke en beperkte titels, vanuit de manifestatie van een bepaalde naam van Allah, en door een unieke vorm van Zijn voorziening, heerschappij en genade. In termen van specificiteit en universaliteit verschillen deze woorden aanzienlijk van elkaar in rang. Het merendeel van ilhamāt (de goddelijke inspiraties) behoort tot deze categorie. Toch bestaan er grote verschillen in niveau.
Bijvoorbeeld;
- Het eenvoudigste en meest beperkte niveau van inspiratie is dat van dieren.
- Daarna volgt de inspiratie van gewone mensen.
- Vervolgens is er de inspiratie van gewone engelen.
- Daarna komt de inspiratie van ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s.
- En tot slot is er de inspiratie van de grote engelen.
Vanwege deze gradaties zegt een ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid., die rechtstreeks en zonder tussenkomst via het hart communiceert:
حَدَّثَنِى قَلْبِى عَنْ رَبِّى
Oftewel, “Mijn hart heeft mij over mijn Heer geïnformeerd.” Hij zegt niet: “Mijn hart heeft mij geïnformeerd over de Heer van de werelden.” Bovendien zegt hij: “Mijn hart is een spiegel en een troon van mijn Heer.” Hij zegt niet: “Het is de troon van de Heer van de werelden.”