De Wederopstanding
Vergelijkenderwijs zou het een nog grotere absurditeit en ernstige dwaasheid zijn om Khālik-i zul-Djelāl en Zijn volmaakte attributen niet te erkennen, terwijl dit ordelijke universum voortdurend doelgericht verandert en nauwkeurig vernieuwd wordt. In dit geval zou men moeten accepteren dat in alles, zelfs in elk atoom, een vorm van absolute goddelijkheid bestaat.
Bijvoorbeeld, elke atoom in de lucht kan elke bloesem, fruit en blad binnendringen en daar functioneren. Indien dit atoom geen ambtenaar van Allah zou zijn, dan zou ze alle ontwikkelingsprocessen, vormen en structuren van wat ze binnendringt moeten kennen om effectief te kunnen opereren. Dit zou betekenen dat ze over een allesomvattende kennis en absolute macht moet beschikken om zo te kunnen handelen.
Zo is ook bijvoorbeeld elke atoom in de aarde in staat om als oorzaak en bron te dienen voor allerlei verschillende zaden en pitten. Als dit atoom geen ambtenaar van Allah zou zijn, dan zou ze over immateriële werktuigen en machines moeten beschikken, gelijk aan het aantal planten en bomen. Anders zou men moeten accepteren dat elke atoom in de aarde over een kunstzinnigheid en macht beschikt die zowel de volledige ontwikkelingsprocessen als de uiteindelijke vormen en structuren van deze organismen kent en tot stand brengt. Op dezelfde manier kunnen andere schepselen worden geanalyseerd.