De Wederopstanding

En bovendien, is het überhaupt mogelijk dat de Bezitter van schatten vol wonderlijke, verbazingwekkende en waardevolle voorwerpen niet zou willen dat Zijn verborgen volmaaktheid middels een kundige juwelier en waarderende beschrijver van deze kunsten wordt onthuld, aan de blikken van de mensen wordt getoond en aan hun verstand duidelijk wordt gemaakt?

 

En bovendien, is het überhaupt mogelijk dat Degene Die het universum heeft verfraaid met schepselen die de volmaaktheid van al Zijn namen tot uitdrukking brengen en het als een paleis heeft versierd met verbazingwekkende en subtiele kunstwerken, voor de bezichtiging ervan geen leermeester als gids zou aanstellen?

 

En bovendien, is het überhaupt mogelijk dat de Eigenaar van dit universum de diep verborgen en moeilijk te onthullen geheim achter de schepping –zoals de betekenis en het doel van alle voortdurende veranderingen– en het raadsel dat besloten ligt in de drie fundamentele levensvragen: “Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naartoe?”, niet via een boodschapper zou onthullen?

 

En bovendien, is het überhaupt mogelijk dat Sāni-i zul-Djelāl –Die via kunstige schepselen Zich aan de wezens met bewustzijn kenbaar maakt en Die dankzij waardevolle gunstverleningen Zich geliefd maakt– niet aan de wezens met bewustzijn via een boodschapper duidelijk zou maken wat Hij van hen wil en waarover Hij tevreden is?