De Wederopstanding
Echter, de mens, die slechts een kort leven in deze vergankelijke wereld doorbrengt, ervaart de realiteit van een dergelijke rechtvaardigheid niet en kan deze ook helemaal niet ervaren; het wordt dus overgelaten aan een opperst gerechtshof. Ware rechtvaardigheid vereist immers dat deze kleine mens niet beloond of bestraft wordt in overeenstemming met zijn kleinheid, maar op basis van de ernst van zijn misdaden, het belang van zijn essentie en de verhevenheid van zijn taak.
Aangezien deze vergankelijke en kortstondige wereld ver verwijderd is van een dergelijke gerechtigheid en wijsheid voor de mens, die bestemd is voor het eeuwige leven, dient er noodzakelijkerwijs een voortdurende hel en een eeuwig paradijs te bestaan van de rechtvaardige Zāt-i Djelīl-i zul-DjemālAllah, Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos en Wiens pracht oneindig is., de alwijze Zāt-i Djemīl-i zul-DjelālAllah, Wiens pracht oneindig is en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos..
De vierde waarheid
Deze betreft de poort naar de edelmoedigheid en schoonheid van Allah en is een manifestatie van Zijn namen el-DjewwādDe Edelmoedige’ en el-DjemīlAllah; Degene Die oneindig mooi is en Eigenaar van alle schoonheid..
Is het überhaupt mogelijk dat de grenzeloze edelmoedigheid en vrijgevigheid, de onuitputtelijke rijkdom en schatten, de voortdurende en weergaloze schoonheid en de onberispelijke en eeuwige volmaaktheid van Allah geen oord van gelukzaligheid zouden willen waar dankbare behoeftigen, verlangende bespiegelaars en verwonderde toeschouwers voor eeuwig zullen verblijven en voortdurend van allerlei soorten gunsten zullen benutten?