De Wederopstanding

Of laten weaannemen dat er een wonderlijke sultan is die met één teken de bergen vernietigt, de landen transformeert en de zee in land verandert om zowel zijn macht te tonen als anderen tot bezinning te brengen. Stel je dan voor dat er een groot rotsblok in een beek is gerold en de weg heeft versperd voor de gasten die door de sultan voor zijn gastmaal zijn uitgenodigd, waardoor ze hun weg niet kunnen vervolgen. Als iemand dan tegen jou zou zeggen dat de sultan dit rotsblok, hoe groot het ook moge zijn, met slechts één teken uit de weg zal ruimen of zal vernietigen en dat hij zijn gasten niet zal laten stranden, zou je dan nog kunnen zeggen dat de sultan dit niet zal verwezenlijken of daartoe niet in staat zou zijn?

 

Of denk aan een opperbevelhebber die in staat is om binnen één dag een volledig nieuw leger samen te stellen. Als iemand je zou vertellen dat deze opperbevelhebber met slechts één bazuinstoot de bataljons, waarvan de soldaten zich voor een rustpauze hebben verspreid, kan samenroepen en het leger opnieuw geordend kan opstellen, zou je dan niet inzien hoe onredelijk het is om te beweren dat dit ongeloofwaardig is?

 

Als je deze drie voorbeelden nu hebt begrepen, kijk dan hoe Nakkāsh-i Èzèlī voor onze ogen de witte pagina van de winter omslaat en de groene pagina van de lente en zomer opent. Met Zijn pen van macht en qàdèr, aldus Zijn kracht en bepaling, schrijft Hij op de pagina van het aardoppervlak meer dan driehonderdduizend soorten schepselen in de meest prachtige gedaantes op. Ze worden gelijktijdig uitgeschreven zonder dat ze door elkaar worden gehaald of een hindernis voor elkaar vormen. Hun gedaantes en ontstaanswijzen worden zonder enige verwarring of misstap van elkaar onderscheiden.