De Wederopstanding
O mijn broeder, die deze verhandeling met een oprechte intentie bestudeert! Vraag jezelf niet af waarom je dit ‘Tiende Woord’ niet in één keer volledig kunt begrijpen, en laat je hierdoor niet ontmoedigen. Zelfs een grote filosoof als Ibn Sina (Avicenna) heeft
اَلْحَشْرُ لَيْسَ عَلٰى مَقَاي۪يسَ عَقْلِيَّةٍ
gezegd en zo geoordeeld. Oftewel, “Wij geloven de wederopstanding, maar het kan niet volledig omvat worden door het menselijke verstand. Bovendien oordeelden alle Islamitische geleerden unaniem: “De wederopstanding is een kwestie van overlevering. De overlevering zelf is het bewijs daarvoor en het verstand kan haar niet benaderen.” Het diepgaande begrip en de spiritueel verheven weg van de wederopstanding is inderdaad niet direct voor iedereen toegankelijk. Wij moeten Khālik-i RahīmDe Genadevolle duizendmaal dankbaar zijn dat Hij ons in dit tijdperk, waarin de overleveringen over de wederopstanding in twijfel worden getrokken en het geloof daarin heel zwak is, met Zijn barmhartigheid en de zegening van de Koran de mogelijkheid heeft geschonken om deze diepgaande en spiritueel verheven weg op dit niveau te kunnen bewandelen. Het is immers voldoende om onze īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). hiermee te redden. Wij moeten tevreden zijn met de hoeveelheid begrip dat deze verhandeling ons biedt en dienen ons begrip omtrent de wederopstanding te vergroten door deze verhandeling herhaaldelijk te bestuderen.