Ikhlās (oprechtheid) 2
Het tweede middel om ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien. te verwerven is het bereiken van het niveau van hudūrHet bewustzijn dat men zich altijd onder het toezicht van Allah bevindt. via de kracht van īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).-i tahqīqī en via de verlichting die voortkomt uit een bezinning op schepselen die als kunstwerken zijn geschapen, waardoor men de Kunstenaar leert kennen. Dit leidt tot het overdenken dat de Genadevolle Schepper met al Zijn namen en attributen overal aanwezig is en dat Hij alles ziet. Hierdoor zoekt men niet langer de aandacht van anderen dan Hem en realiseert men zich dat het ongepast is om in Zijn aanwezigheid naar anderen te kijken en bijstand van hen te verwachten. Op deze manier kan men zich bevrijden van riyaSchijnheiligheid; het tonen van vroomheid om anderen te imponeren; het tegenovergestelde van ikhlās. en ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien. verwerven.
Dit onderwerp omvat verschillende niveaus en stadia, waarbij iedereen, afhankelijk van zijn situatie, ervan kan profiteren. Omdat de Risale-i Nur vele waarheden bevat die mensen bevrijden van riyaSchijnheiligheid; het tonen van vroomheid om anderen te imponeren; het tegenovergestelde van ikhlās. en hen aansporen tot ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien., laten we dit onderwerp over aan die waarheden en sluiten we het hiermee af.
We zullen beknopt enkele van de vele oorzaken noemen die ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien. vernietigen en leiden tot riyaSchijnheiligheid; het tonen van vroomheid om anderen te imponeren; het tegenovergestelde van ikhlās..
De eerste oorzaak is rivaliteit die voortkomt uit materiële verdiensten. Deze rivaliteit vernietigt geleidelijk ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien., benadeelt de vruchten van diensten en doet ook de materiële verdiensten teniet.