Smeekbedes van Yunus en Eyyūb (a.s)
Het vijfde punt
Dit punt bestaat uit drie kwesties.
De eerste kwestie
Een ware en destructieve tegenspoed is een tegenspoed die het religieuze leven van de mens aantast. Tegenover een dergelijke tegenspoed dient men te allen tijde zijn toevlucht te zoeken tot Allah en bij Hem te smeken.
Tegenspoeden die geen betrekking hebben op de religie, zijn in werkelijkheid geen tegenspoeden. Een deel ervan dient als waarschuwing van Allah de Barmhartige. Bijvoorbeeld, wanneer een herder zijn schapen steentjes toewerpt als zij het veld van een ander betreden, vernemen ze dat als waarschuwing en bescherming tegen een ongeoorloofde handeling en keren ze tevreden terug. Zo zijn er vele gebeurtenissen die zich als tegenspoeden voordoen, maar in werkelijkheid goddelijke vermaningen en waarschuwingen zijn. Een ander deel ervan dient als boetedoening voor de zonden. Weer een ander deel dient als een middel die de onachtzaamheid van de mens verdrijft, zijn machteloosheid en zwakheid laat beseffen en een zekere vorm van hudūrHet bewustzijn dat men zich altijd onder het toezicht van Allah bevindt. laat verschaffen.
Zoals we voorheen hebben verklaard, dienen tegenspoeden zoals ziektes niet als tegenspoed beschouwd te worden, maar veeleer als een gratie van Allah en als een middel voor de reiniging van zonden. In een overlevering is het volgende verkondigd: “Zoals gerijpte vruchten uit een volgroeide boom vallen wanneer hij wordt geschud, zo eveneens vallen de zonden van een gelovige wanneer hij door koorts rilt.”