De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Is het dan überhaupt mogelijk dat iemand anders dan Mālikul-mulk-i zul-Djelāl, Die alles van de zo grote wereld der atomen tot aan een vlieg tot een gecultiveerd eigendom en een akker heeft gemaakt, Die de mens tot een opzichter, een inspecteur, een landarbeider, een handelsvertegenwoordiger, een verkondiger, een aanbidder en een dienaar heeft gemaakt en hem tot een eerwaarde gast en een aangename aanspreekbare heeft benoemd, de heer van die dienaren zou kunnen zijn door over die rijk te kunnen beheren?
Het vierde gedeelte:
صَنْعَتُهُ فِى ذَاكَ...الخ
Dat houdt in dat de kunst van Sāni-i zul-DjelālAllah, Die met uiterst kunstzinnigheid schept en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos is. in de macrokosmos een totaliteit aan betekenissen heeft. Aangezien deze kunst in de vorm van een boek verschijnt en Hij het universum als een reusachtige boek laat voorstellen, heeft het mensenverstand de ware wetenschappelijke wijsheden vanuit haar verkregen en in samenhang van deze kennis de wetenschap opgeschreven. En dit boek is in zodanige mate verbonden met de werkelijkheid en krijgt een zodanige mate steun daarvan, dat het in de vorm van de Koran, een editie van Kitāb-ı Mubīn, verkondigd is.