De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam

Een sterke getuigenis van dit hoogste niveau van heerschappij en van dit geweldige niveau van eenheid is tijdens een zeer aangename tijd en met een invloedrijke herinnering in het Arabisch tot mij binnengeschoten. 

 

Omwille van deze aangename herinnering zullen wij hier in de eerste plaats de Arabische tekst weergeven en daarna een uitleg erover toevoegen.

 

لَهُ الْمُلْكُ لِاَنَّ ذَاكَ الْعَالَمَ الْكَبِيرَ كَهٰذَا الْعَالَمِ الصَّغِيرِ ۞ مَصْنُوعَا قُدْرَتِهِ مَكْتُوبَا قَدَرِهِ ۞ اِبْدَاعُهُ لِذَاكَ صَيَّرَهُ مَسْجِدًا ۞ اِيجَادُهُ لِهٰذَا صَيَّرَهُ سَاجِدًا ۞ اِنْشَاۤؤُهُ لِذَاكَ صَيَّرَ ذَاكَ مِلْكًا ۞ اِيجَادُهُ لِهٰذَا صَيَّرَهُ مَمْلُوكًا ۞ صَنْعَتُهُ فِى ذَاكَ تَظَاهَرَتْ كِتَابًا ۞ صِبْغَتُهُ فِى هٰذَا تَزَاهَرَتْ خِطَابًا ۞ قُدْرَتُهُ فِى ذَاكَ تُظْهِرُ حِشْمَتَهُ ۞ رَحْمَتُهُ فِى هٰذَا تُنَظِّمُ نِعْمَتَهُ ۞ حِشْمَتُـهُ فِى ذَاكَ تَشْهَدُ هُوَ الْوَاحِدُ ۞ نِعْمَتُهُ فِى هٰذَا تُعْلِنُ هُوَ اْلاَحَدُ ۞ سِكَّتُهُ فِى ذَاكَ فِى الْكُلِّ وَاْلاَجْزَاۤءِ ۞ خَاتَمُهُ فِى هٰذَا فِى الْجِسْمِ وَاْلاَعْضَاۤءِ [1]

 

Het eerste gedeelte:

ذَاكَ الْعَالَمَ الْكَبِيرَ...الخ

Dat houdt in dat deze macrokosmos, die wij als het universum aanduiden, en deze microkosmos als het verkleinde modelvoorbeeld daarvan, die wij als de mens aanduiden, tonen de bewijzen van Zijn eenheid aan die met de pen van Zijn macht en Zijn bepaling zijn opgetekend. 

 

Inderdaad, zo vinden wij in de mens op een verkleinde schaal de welgeordende kunst van het gehele universum terug. En evenals deze kunst, die wij binnen een uitgestrekt bereik aantreffen, van één enkele Schepper getuigt, zo verwijst ook de klein ingeschaalde microscopische kunst die wij in de mens aantreffen wederom naar Zijn bestaan en eenheid. 

 

 

 

[1] Hem behoort het gehele rijk toe. Immers, deze macrokosmos lijkt op deze microkosmos. Beide zijn de kunstwerken van Zijn macht en de brieven van Zijn bepaling. Met het creëren van deze macrokosmos heeft Hij dit tot een oord van aanbidding gevormd. En met het creëren van deze microkosmos heeft Hij haar tot een aanbidder benoemd. Hij schept de eerste als een bezit, terwijl Hij de tweede roept tot een dienaar in het bestaan. Zijn kunst verschijnt in de eerste als een boek, terwijl de inkleuring in de tweede in de vorm van sprekende bloemen uitbloeit. Via Zijn macht openbaart Hij in de eerste Zijn majesteit, terwijl Hij met Zijn barmhartigheid in de tweede Zijn gunsten vestigt. Zijn majesteitelijkheid in de eerste getuigt van Zijn wāhidiyya, terwijl de gunsten in de tweede Zijn ehadiyya verkondigen. Evenals de afdruk van Zijn stempel zich zowel in de delen als in het geheel van de macrokosmos bevindt, bevindt zich in de ledematen en in het lichaam van de microkosmos ook Zijn stempel.