De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Dus, wanneer de gigantische scheppingen zoals de zon en de ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. op een geweldige wijze ‘yā DjelīlO Allah, Wiens majesteitelijkheid grenzeloos is., yā KebīrO Allah, Wiens grootsheid grenzeloos is., yā AzīmO Allah, Wines verhevenheid grenzeloos is.’ zeggen, zeggen de kleine levende wezens zoals vliegen en vissen op een subtiele wijze ‘yā DjemīlO Allah, Wiens pracht oneindig is., yā RahīmDe Genadevolle, yā KerīmAllah; de Vrijgevige.’ en sluiten zij op die wijze met hun subtiele liederen aan bij het grote orkest en verfraaien dit.
Is het dan überhaupt mogelijk dat iemand of iets anders dan Djelīl-i zul-DjemālAllah, Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos en Wiens pracht oneindig is., Djemīl-i zul-DjelālAllah, Wiens pracht oneindig is en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos. zich kan bemoeien met de schepping van die grote en kleine werelden? Allah verhoede!
Het zesde gedeelte:
حِشْمَتُـهُ فِى ذَاكَ...الخ
Dus, evenals Zijn majesteitelijke heerschappij die zich in het gehele universum manifesteert de wāhidiyyaDe eenheid van Allah die zich in grote omvang manifesteert. toont en bewijst, ook zo toont en bewijst Zijn genade, welke aan ieder afzonderlijk levende wezen haar vastgestelde levensonderhoud doet toekomen, de ehadiyyaDe eenheid van Allah die zich in elk afzonderlijk bestaan manifesteert.. WāhidiyyaDe eenheid van Allah die zich in grote omvang manifesteert. houdt in dat alles in het bezit is van één iemand, op één iemand is gericht en door één iemand is geschapen. EhadiyyaDe eenheid van Allah die zich in elk afzonderlijk bestaan manifesteert. daarentegen duidt aan dat in elk afzonderlijk bestaan de meeste namen van de Schepper manifesteren.