De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Wie zou nu, buiten de Enige Schepper, de zon tot een gehoorzame dienaar voor de aardbewoners kunnen aanstellen? En wie zou, buiten Wāhid-i AhadAllah, Die één is en Wiens eenheid in alles zichtbaar is., de wind onder zijn gezag kunnen houden, haar zovele opdrachten toevertrouwen en haar tot een snelle, wendbare dienaar op de aardbol kunnen maken? En wie buiten Wāhid-i AhadAllah, Die één is en Wiens eenheid in alles zichtbaar is. kan degene zijn die het vuur als een kok in dienst neemt, en een nietig vuurtje ter grootte van de kop van een lucifer ertoe aan zet om duizenden tonnen goederen te vernietigen, enzovoorts? Ieder afzonderlijk voorwerp, ieder afzonderlijk element, ieder afzonderlijk hemellichaam verwijst binnen die heerschappij naar Wāhid-i zul-DjelālAllah, Die één is en Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is..
Zoals ten aanzien van Zijn grootsheid en Zijn majesteitelijkheid de wāhidiyyaDe eenheid van Allah die zich in grote omvang manifesteert. zichtbaar wordt, zo wordt eveneens ten aanzien van Zijn schoonheid en Zijn barmhartigheid, door middel van de verschafte genade en goedheid, de ehadiyyaDe eenheid van Allah die zich in elk afzonderlijk bestaan manifesteert. verkondigd. Immers, de levende wezens, in het bijzonder de mens, bezitten de vaardigheden en de vermogens om de oneindig veel vormen van gunsten te kunnen begrijpen, te kunnen aanvaarden en te kunnen wensen. Zij weerspiegelen de verschijningen van al Zijn namen, welke zich in het gehele universum manifesteren. Als een brandpunt geven zij esmā-ul husnāDe schone namen van Allah. in een spiegel van hun wezen weer en verkondigen op die wijze Zijn eenheid.