De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Bijvoorbeeld, de waterdruppels op het aangezicht van een rivier blinken in het zonlicht op en verdwijnen weer, en vervolgens vertonen de nieuwe aankomende waterdruppels hetzelfde proces van manifestatie, zij blinken in groepen weer op en doven dan weer uit. Met deze verschijningen getuigen zij het bestaan van de bovenstaande en voortdurende zon. Zo getuigt eveneens de afwisseling van het leven en de dood in het voorbijtrekkende bestaan van de eeuwigheid en de onvergankelijkheid van Hayy-i BāqīDe EeuwigeAllah, Die over voortdurend leven beschikt, en Wiens bestaan eeuwig is..
Inderdaad, de gehele schepping dient als een spiegel. Echter, zoals de duisternis als een middel dient voor de verschijning van het licht en net zoals het licht feller straalt naarmate de duisternis toeneemt, zo fungeert eveneens de gehele schepping in vele opzichten als een spiegel ten aanzien van tegenstrijdigheid. Bijvoorbeeld, evenals de gehele schepping in haar zwakheid als een spiegel voor de macht van de Schepper dient, met haar armzaligheid een spiegel vormt voor Zijn rijkdom, evenzo dient zij in haar vergankelijkheid als een spiegel voor Zijn eeuwigheid.
Inderdaad, de aardoppervlakte en de machteloze gedaantes van de bomen erop tijdens de winter, en de prachtige uitrustingen en de rijke versieringen die zij in de lente ontvangen, werken met een buitengewoon grote zekerheid als een spiegel voor de macht en voor de barmhartigheid van Qadīr-i mutlaqAllah, Wiens macht oneindig is en alles omvat., Ghaniyy-i alel-itlāqAllah, Die in alle opzichten grenzeloze rijkdom bezit. Inderdaad, zoals Uweysel-QarānīEen prominente figuur in de vroege islamitische geschiedenis, hij werd moslim terwijl de Profeet nog leefde, maar hij kon de profeet niet ontmoeten. vertolkt de houding van de gehele schepping als het ware de volgende smeekbede: