De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam

Het tweede woord:

وَحْدَهُ

Dit woord toont een ander aspect van tewhīd aan. Hier zullen wij naar een bijzonder krachtige getuigenis, welke dit aspect op een overtuigende wijze bewijst, als volgt wijzen: 

 

Wanneer wij onze ogen openen en onze blikken naar de schepping richten, dan is het eerste wat ons opvalt een universele en perfecte ordening en een alomvattend en accuraat evenwicht. Wij zien dat alles zich in een nauwkeurige ordening en in een fijngevoelig evenwicht bevindt.

 

Wanneer wij nauwkeuriger kijken, dan valt in het oog telkens een ordening en een balans opnieuw op. Dat houdt in dat iemand deze ordening met welgeordendheid vervormt en deze balans met evenwicht vernieuwt. Alles is een model waaraan zeer vele, welgeordende en afgewogen vormen wordt verleend.

 

Wanneer wij nog nauwkeuriger kijken, dan wordt achter deze ordening en balans een wijsheid en een gerechtigheid zichtbaar. Bij elke handeling wordt een wijsheid en een doel nagestreefd.

 

Wanneer wij dan nog een beetje nauwkeuriger kijken, dan valt de manifestatie van een macht, die de buitengewone handelingen met volmaakte wijsheid verricht, en de verschijningen van een alomvattende kennis, die alles met al hun eigenschappen en hoedanigheden omvat, ons op.