De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
De Schepper Die met Zijn voor ons zichtbare handelingen het hele universum schept en bestuurt, beschikt over een alomvattende kennis. En deze kennis is een noodzakelijke essentiële eigenschap van Zijn wezen. Het is onmogelijk om deze kennis gescheiden van Hem te beschouwen. Bijvoorbeeld, zoals het niet mogelijk is om de existentie van het licht van de zon niet te accepteren terwijl de zon zelf een bestaan heeft, is het eveneens duizendmaal onmogelijker te accepteren dat de kennis van de Heer, Die dit welgeordende bestaan schept, van Hemzelf gescheiden zou kunnen zijn.
Zoals deze alomvattende kennis een essentiële eigenschap van de Heer is, heeft zij eveneens voor de schepping en besturing van al het bestaande een noodzakelijkheid. Dat houdt in dat niets voor Hem zich verborgen kan houden. Bijvoorbeeld, zoals het niet mogelijk is dat de gehele schepping op de aardoppervlakte voor de zon ongesluierd ongezien kan blijven, is het eveneens duizendmaal onmogelijker dat het gehele bestaan voor de alomvattende kennis van Alīm-i zul-DjelālAllah, Wiens kennis alles omvat en Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is. zich verborgen kan houden. Er heerst immers een alomtegenwoordigheid van Hem. Dat wil zeggen dat alles zich onder Zijn waarneming bevindt en dat Hij op alles een invloed heeft. Hoewel zelfs verlichte schepselen zoals de levenloze zon, de zwakke mens en de niet over een bewustzijn beschikkende röntgenstraling die slechts geschapen en gebrekkig zijn, met hun licht tot alles doordringen, kan met grote zekerheid niets zich voor het licht van Zijn pre-eeuwige kennis, die noodzakelijk, alomvattend en essentieel is, verbergen en niets kan zich buiten deze kennis bevinden. Er bestaan ontelbare tekenen en aanwijzingen in het universum die naar deze waarheid verwijzen.