De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam

Zoals in deze vergelijkingen wordt benoemd, beheert de Schepper van dit universum het gehele universum, omdat Hij Wāhid-i Ahad is. En aangezien Hij in Zijn handelingen geen deelgenoten kent, is het scheppen en beheren van het geheel even gemakkelijk als dat van één enkel individu. Bovendien kan Hij ieder enkel schepsel, met betrekking tot kunstzinnigheid, even waardevol creëren als alle schepselen. 

 

En door talloze individuen met zeer weinig inspanningen in bijzonder waardevolle gedaantes te scheppen, toont Hij Zijn absolute vrijgevigheid en maakt Hij Zijn oneindige grootmoedigheid en Zijn grenzeloze creativiteit bekend. 

 

De derde bron is ‘de verschijning welke vanuit eenheid tot stand komt’. Aangezien Sāni-i zul-Djelāl niet lichamelijk ter verschijning aantreedt en niet tot de fysieke wereld toebehoort, kunnen tijd en ruimte Hem niet begrenzen. Het bestaan en de ruimte kunnen Zijn waarneming en Zijn tegenwoordigheid niet belemmeren. De middelen en de massa’s kunnen voor Zijn handelingen geen sluiers vormen. Zijn aandacht kan noch verdeeld noch belemmerd worden. Het scheppen van de ene kan Hem niet verhinderen bij het scheppen van de andere. Hij verricht talloze handelingen even gemakkelijk alsof Hij één handeling verricht. Dus, zoals Hij een reusachtige boom binnen een zaad samenvat, kan Hij een gehele wereld samenvatten binnen een individu. Zo kan Hij een gehele wereld even gemakkelijk als een afzonderlijk individu met Zijn macht beheren. Zoals wij deze diepe waarheid in andere verhandelingen hebben behandeld, zeggen wij het volgende: