De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Kortom: gezien vanuit de drie bovenvermelde bronnen, indien het scheppen en het beheren van alle schepselen tot één enkele Schepper wordt toegeschreven, wordt het scheppen en het beheren van alle schepselen even gemakkelijk als het scheppen en beheren van één enkel schepsel. En wordt iedere schepsel met betrekking tot haar kunstzinnigheid even waardevol als alle schepselen. Hoewel de schepselen in grote hoeveelheid aanwezig zijn, tonen de talloze gedetailleerde kunstwerken op ieder schepsel deze waarheid. Dus, indien het scheppen en het beheren van alle schepselen niet tot één Schepper wordt toegeschreven, dan wordt het scheppen en het beheren van ieder schepsel even moeilijk als die van alle schepselen en daalt de waarde van alle schepselen in geheel tot de waarde van één schepsel. In dit geval behoort niets tot het bestaan geroepen te worden, maar indien het toch een bestaan krijgt, zal het geen waarde kennen.
Inderdaad, in verband met dit feit hebben de sofisten, de meest vooruitstrevende filosofen, hun gezichten van de waarheid afgewend en zodoende de weg van het ongeloof en de afdwaling belopen. Zij hebben gezien dat het begrip van afgoderij honderdduizendmaal moeilijker en grenzeloos onverstandiger is dan de waarheid dat er alleen maar één enkel god is. Hiermee hebben zij zichzelf gedwongen hun redenen af te zweren door het bestaan van alles te verloochenen.