De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Dus, wanneer wij de gehele schepping op deze manier zorgvuldig bekijken, dan kunnen wij ervan getuigen dat het begin daarvan overeenkomt met een bouwplan dat naar kennis verwijst, en dat het einde daarvan een beschrijving en een plan van een Schepper is. Het uiterlijke ervan is een kunstzinnig gewaad dat door Fāil-i Mukhtār wa MurīdAllah, Die vanuit Zijn eigen wil handelt en Degene bij Wie geen enkele belemmering Zijn handeling kan beperken. in wonderlijk mooie verhoudingen een vorm is gegeven. Het innerlijk ervan lijkt op een zeer welgeordende machine van een Almachtige.
Deze situatie en deze gegevenheid maakt noodzakelijkerwijs en geheel duidelijk bekend dat niets, geen enkele tijd en geen enkele plaats, zich buiten de beheersing van Sāni-i zul-DjelālAllah, Die met uiterst kunstzinnigheid schept en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos is. kan bevinden. Alles als geheel en afzonderlijk wordt met al hun eigenschappen binnen de beheersing van Qadīr-i MurīdAllah, Die over alles de macht heeft en Degene bij Wie geen enkele belemmering Zijn handeling kan beperken. bestuurd. Zij worden door het afwegen en door de gunst van Rahmānur-RahimWiens barmhartigheid en genade alles omvat. mooier gemaakt, door HannānDe Meedogende; Allah Die zeer genadevol is jegens Zijn schepselen.-i MennānDe Edelmoedige; Allah Die zeer vrijgevig is jegens Zijn schepselen. versierd.
Inderdaad, de nauwkeurigheid, het evenwicht, de ordening en de balans in de gehele schepping demonstreren aan degenen die over bewustzijn beschikken en niet blind zijn een Heer Die alomtegenwoordig, enig, almachtig, vrijwillig, alwetend en alwijs is.