De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam

Er zijn verschillende bestaansniveaus en verscheidene bestaanswerelden. Aangezien deze van elkaar verschillend zijn, is een klein deeltje dat zich in een steviger bestaansniveau bevindt even groot als een berg die zich in een ander zwakker bestaansniveau bevindt. En zo kan dat klein deeltje die berg in zich herbergen. Bijvoorbeeld, het herinneringsvermogen in ons hoofd dat in ālem-i shehāda ongeveer de grootte van een mosterdzaadje heeft, kan het bestaan ter grootte van een gehele bibliotheek van ālem-i manā in zich opnemen. Het bestaan in ālem-i khāridjī, welk op een spiegel lijkt, de grootte van een vingernagel heeft, neemt een reusachtige stad van ālem-i misāl in zich op. Indien die spiegel van ālem-i khāridjī en dat herinneringsvermogen een bewustzijn en scheppende krachten zouden bezitten, dan zouden zij met een geringe kracht van hun wudjūd-i khāridjī  in wudjūd-i mānewī we misālī oneindig veel handelingen en transformaties tot stand kunnen brengen. Dus, naarmate de volmaaktheid van het bestaan toeneemt, neemt de kracht ervan evenredig toe. Een kleine hoeveelheid krijgt de waarde van een grote hoeveelheid. In het bijzonder wanneer het bestaan zich een absoluut volmaaktheid verwerft en wanneer zij van materie bevrijd is en aan geen enkele beperking onderworpen is, kan een nietig kleine verschijning ervan de vele werelden van andere zwakkere bestaansniveaus beheren.

 

وَلِلّٰهِ الْمَثَلُ الْاَعْلٰى