De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam

Indien daarentegen de opdracht om met stenen een koepel te vormen aan een bouwmeester wordt opgedragen die zelf niet tot het geslacht der stenen behoort, en indien het commando over de soldaten van een bataljon aan een commandant wordt overgedragen die een officiersrang heeft en over de kwaliteiten van een commandant beschikt, dan wordt zowel het maken van het kunstwerk eenvoudig alsmede de besturing van en de leiding over het bataljon gemakkelijk. Immers, de stenen en de soldaten belemmeren elkaar wederzijds en daarentegen kan de meester zich ongehinderd overal om bekommeren en kan de officier de leiding op zich nemen. 

 

وَلِلّٰهِ الْمَثَلُ الْاَعْلٰى

 

Het heilige wezen van Wādjibu'l-Wudjūd is niet van hetzelfde soort als het wezen van al het andere. Veeleer zijn alle waarheden van het universum de verschijningen van de naam ‘el-Haq’ [de Ware], welke tot esmā-ul husnā behoort. 

 

Aangezien Zijn heilige wezen een noodzakelijk bestaan heeft en vrij is van iedere vorm van aanhechting aan materie, en Hij ook totaal anders dan het wezen van al het geschapene is, en er bovendien voor Hem niets bestaat wat Zijn gelijke is, niets wat vergelijkbaar is en niets wat gelijkvormig is, is de besturing en de verzorging van het gehele universum, ten aanzien van de pre-eeuwige macht van Zāt-i zul-Djelāl, even gemakkelijk als die van een lente, zelfs als die van een boom. Het scheppen van de grootste wederopstanding, het hiernamaals, het paradijs en de hel is even gemakkelijk als het weer tot leven roepen van de bomen in de lente, die de vorige herfst zijn gestorven.