De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Het derde geheim: de reden dat ‘Zijn ongebondenheid aan ruimte en Zijn ondeelbaarheid’ met betrekking tot het scheppen en het beheren, tot gemak leiden, is het volgende:
Aangezien Sāni-i QadīrAllah, Die met uiterste kunstzinnigheid schept en Wiens macht alles omvat. ver verwijderd is van iedere vorm van gebondenheid aan ruimte, is Hij met Zijn macht overal aanwezig. En aangezien voor Hem geen gebondenheid aan ruimte en aan deelbaarheid bestaat, kan Hij met al Zijn namen Zich naar alles toewenden. En aangezien Hij overal aanwezig is en naar alles toegewend is, kunnen alle schepselen en oorzaken Zijn handelingen niet belemmeren en niet vertragen en is zelfs ook helemaal niet noodzakelijk.
Indien wij zouden aannemen dat dit noodzakelijk zou zijn, dan zouden alle schepselen en oorzaken als elektrische draden, evenals de takken van een boom en evenals de aderen van een mens, gelijkwaardig zijn aan middelen om Zijn werken minder zwaar te maken en om het leven zelf te verwerven, en zouden zij gelijkwaardig zijn aan een aanleiding om Zijn handelingen te versnellen. Dus, laat staan dat zij middelen zijn om te vertragen, te beperken, te belemmeren, en te interveniëren, functioneren zij integendeel als middelen om te versnellen en te verenigen. Dat houdt in dat Qadīr-i zul-DjelālAllah, Die over alles de macht heeft en Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is. geen bemiddelaars nodig heeft met betrekking tot Zijn handelingen. Indien wij zouden aannemen dat Hij toch enige behoefte zou hebben aan hen, dan zouden zij het alleen gemakkelijker maken.