De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Inderdaad, is het dan überhaupt mogelijk dat de ware aanbedene van de aanbidders, die voor Hem in deze geweldige moskee sudjūdEen lichaamshouding waarin het voorhoofd, de neus, de handen, de knieën en de tenen samen de grond aanraken. verrichten, een ander kunnen zijn dan Sāni-i WāhidAllah, Die met uiterste kunstzinnigheid schept en Die één is.-i Ehadde Enige?
Het derde gedeelte:
اِنْشَاۤؤُهُ لِذَاكَ...الخ
Dat houdt in dat Mālikul-mulk-i zul-Djelāl de gehele macrokosmos en in het bijzonder de aardoppervlakte op een zodanig wijze heeft geschapen en gestalte heeft gegeven, dat er talloze concentrische kringen zijn gevormd waarvan ieder op zich op een akker lijkt welke Hij te allen tijde, ieder seizoen, iedere eeuw beteelt en daarop ploegt, zaait en oogst. Hij stelt voortdurend Zijn bezit in werking en bestuurt dit.
De wereld van atomen, welke de grootste kring vormt, heeft Hij tot een akker gemaakt waarop Hij voortdurend een heel universum aan gewassen met Zijn wijsheid en Zijn macht ploegt, zaait en oogst. Hij zendt deze van ālem-i shehādaHet opofferen van eigen leven omwille van Allah.De wereld die wij kunnen aanschouwen, het universum. naar ālem-i ghaibHet verborgene; hetgeen onbekend is en niet kan worden waargenomen., dus van ‘de kring van macht’ naar ‘de kring van kennis’.
Vervolgens heeft Hij de aardoppervlakte, welke de middelgrote kring vormt, eveneens tot een akker gemaakt waarop Hij van jaargetijde tot jaargetijde soorten werelden en soorten van alle schepselen uitzaait en waarvan Hij deze weer oogst. En eveneens zendt Hij de spirituele oogst ervan naar ālem-i ghaybHet verborgene; hetgeen onbekend is en niet kan worden waargenomen., ālem-i misālEen niet-materieel rijk waarin zich de beelden van het gehele bestaan en alle gebeurtenissen reflecteren., ālem-i manāHet spirituele rijk die met fysieke ogen niet waar te nemen is. en naar het hiernamaals.