De Natuur of de Schepper
Indien die band wordt verbroken, zullen deze wezens niet langer als toegewijde functionarissen dienen, maar eerder als losbandige individuen beschouwd worden, overgelaten aan zichzelf of aan de natuur. In dat geval moet men aannemen -met de ontelbare moeilijkheden en obstakels die de grenzen van het onmogelijke benaderen- dat de blinde natuur diep binnenin de wonderbaarlijke, prachtige machine van een levend wezen - zoals bijvoorbeeld die van een vlieg, die fungeert als een kleine index van het universum - de macht en wijsheid bezit om naast het scheppen van die vlieg het hele universum te scheppen en te beheren. Dit bevat echter geen één onmogelijkheid, maar duizenden.
Kortom, zoals een deelgenoot of gelijke van Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is uitgesloten en onmogelijk is, is ook de inmenging van anderen in zijn handelingen en in het scheppen van iets uitgesloten en onmogelijk.
Wat betreft de moeilijkheid die wordt vermeld in de tweede onmogelijkheid van de derde weg, zoals bewezen in vele verhandelingen van de Risale-i Nur, is de totstandkoming van alle schepselen even simpel en eenvoudig als die van één enkel schepsel, indien alles wordt toegeschreven aan Wāhid-i AhadAllah, Die één is en Wiens eenheid in alles zichtbaar is.. Indien alles echter wordt toegeschreven aan oorzaken en de natuur, wordt de totstandkoming van één enkel iets zo problematisch als die van alles; zoals bewezen in talrijke verhandelingen met absolute, onweerlegbare bewijzen. Een samenvatting van een bewijs luidt als volgt: