De Natuur of de Schepper

Zoals eerder uiteengezet in de voorgaande vergelijkingen, met betrekking tot de klok en het boek, heeft Sāni-i zul-Djelāl, Die macht heeft over alles, de oorzaken geschapen; ook de resultaten die daaruit voortkomen schept Hij. Met Zijn wijsheid koppelt Hij resultaten aan oorzaken. Met Zijn wil heeft Hij zowel een manifestatie van de universele wetten met betrekking tot het ordelijke proces in het universum als de natuur van de wezens bepaald, die slechts een spiegel vormen voor en een reflectie zijn van die manifestatie. Tevens heeft Hij het aspect van de natuur, dat over een extern bestaan beschikt, met Zijn macht geschapen; en heeft Hij vervolgens alles volgens die natuur geschapen en zodoende deze twee aan elkaar gekoppeld.

 

Is het nu gemakkelijker om deze zeer gangbare werkelijkheid te aanvaarden, wat het resultaat is van ontelbare bewijzen? Is dit niet een noodzakelijke vereiste? Of is het gemakkelijker om de eindeloze hoeveelheid accessoires en gereedschappen die benodigd zijn voor het bestaan van ieder schepsel te overhandigen aan de levenloze, onbewuste, geschapen en eenvoudige dingen, welke jullie oorzaken en natuur noemen, opdat zij die doordachte en doelbewuste werken verrichten? Is dit niet volkomen buiten de grenzen van het mogelijke? We laten het aan jou over om te beslissen, met je onredelijke verstand.