De Natuur of de Schepper

De derde vraag

 

degene die eerder tegenstander was van de eenheid van Allah, maar nu juist voorstander daarvan is geworden, zei het volgende: “Filosofen beweren tegenwoordig dat niets uit het niets wordt geschapen en niets vergaat; schepselen ondergaan slechts een samenvoeging en ontbinding, waardoor de werking van het universum in gang wordt gezet. Heeft deze bewering een grond?”

 

Het antwoord: aangezien de meest vooraanstaande filosofen, die het bestaan zonder het licht van de Koran aanschouwen, de vorming van de schepping -zoals in deze verhandeling bewezen- als even moeilijk als onmogelijk beschouwen wanneer het aan natuur en oorzaken wordt toegeschreven, zijn ze in twee groepen uiteengevallen. 

 

De ene groep is sofist geworden en heeft haar niveau verlaagd tot onder dat van een dier door afstand te nemen van het distinctieve kenmerk van de mens: het verstand. Ze vinden het redelijker om het bestaan van het universum en zelfs hun eigen bestaan te ontkennen dan het volgen van de afgedwaalde weg waarop de natuur en de oorzaken als scheppers worden beschouwd. Hierdoor hebben ze zowel het universum als hun eigen bestaan ontkend en zijn ze vervallen tot absolute waanzin.