De Profeetschap van Muhammed (saw)
Bovendien roept hij (saw) Allah zo behoeftig, zo ontroerend, zo liefdevol, zo vurig en zo smekend aan, dat hij het gehele universum tot tranen brengt en allen deelgenoot maakt van zijn smeekbede.
Bovendien bidt hij voor een zodanig doel en ideaal, dat hij de mensen en de wereld, zelfs al het geschapene, van esfel-i sāfilīnDe diepste diepten, het nederigste der nederigen., van verval, van waardeloosheid en van nutteloosheid tot alā-yi illiyyīnDe hoogste hoogten, de verhevenste der verhevenen. doet stijgen, waarmee zij zich een waarde, een eeuwigheid en een positie van verheven dienstbaarheid verschaffen.
Kijk, hij vraagt en smeekt op een zo hoogwaardige en welgevallige wijze, dat het lijkt alsof al het geschapene, de hemel en de ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. hem aanhoren en brengt hen in verrukking waarop zij aansluitend op zijn smeekgebed ‘amin, Allahumme amin’ zeggen.
Kijk, hij vraagt om zijn behoeftes aan een alhorende en vrijgevige Almachtige, een alziende en genadevolle Alwetende, Die de meest verborgene verlangens en smeekbedes van de meest verborgene levende wezens verhoort en aan hen genade betoont. Immers, alles waarnaar hij (saw) verlangt, reikt Hij hem aan, zelfs als zijn verlangen in zijn houding en toestand waar te nemen is.
Hij verleent datgene wat hij vraagt op een zodanige doelmatige, aandachtige en genadevolle wijze, dat het geen twijfel overlaat aan het feit dat deze wijze van vervolmaking en dit beheer uniek en geheel eigen zijn aan es-SamīDe Alhorende, el-BasīrDe Alziende, el-KarīmDe Vrijgevige en er-RahīmDe GenadevolleDe Genadevolle..