De Profeetschap van Muhammed (saw)

Aangezien hij (saw) in zijn īmān een dusdanige bijzondere kracht, een buitengewone overtuiging, een wonderlijke ontwikkeling en een verheven geloofswijze, die de wereld heeft verlicht, bevindt en ondanks de omstandigheid dat alle toenmalig heersende opvattingen en overtuigingen, de gedachten van de filosofen en de kennis van de spirituele leiders tegenstrijdig, tegenwerkend en verwerpend ten opzichte van hetgeen waren waar hij voor stond, werd noch zijn overtuiging, noch zijn geloofswijze, noch zijn vertrouwen, noch zijn zelfverzekerdheid ook maar een greintje beïnvloed of aangeslagen door een twijfel, aarzeling, verzwakking of inbeelding. En aangezien degenen die zich in het spirituele leven en in de stadia van het geloof ontwikkelen, vooral de ashāb en ewliyā’s, elk moment zegeningen uit het niveau van zijn (saw) īmān verkrijgen en hem telkens op het allerhoogste niveau aantreffen, toont klaarblijkelijk aan dat ook zijn īmān geen gelijke kent. 

 

Voorwaar, het verstand van de wereldreiziger begreep en bevestigde het feit dat degene die met een zodanig onvergelijkbare wetgeving en religie tevoorschijn is gekomen, die een buitengewoon dienaarschap en een voortreffelijke smeekbede heeft verricht en die een wereldwijde uitnodiging en een wonderlijke īmān bezat, uiteraard op geen enkele wijze misleid of bedrogen kon worden. 

 

Het vierde bewijs

 

Zoals de eensgezindheid van de profeten een uiterst krachtig bewijs voor het bestaan en de eenheid van Allah vormt, vormt zij evenzeer een zeer krachtige getuige van de waarachtigheid en de profeetschap van hem (saw). Immers, het is geschiedkundig vastgelegd dat alle superieure eigenschappen, wonderen en verantwoordelijkheden, die als fundamenten voor de waarachtigheid en de profeetschap van de profeten dienen, zich op het allerhoogste niveau in hem (saw) hebben verenigd.