De Profeetschap van Muhammed (saw)
De eerste: de bevestiging en de eensgezindheid van duizenden aqtābDe grootste spirituele leiders en de grootste geleerden van zijn tijd te midden van de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s.’s en voornaamste ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s die met scherpziende ogen de zaken en gebeurtenissen met betrekking tot ghaybHet verborgene; hetgeen onbekend is en niet kan worden waargenomen. kunnen aanschouwen, die ook als “De nakomelingen van Muhammed” wereldberoemd zijn geworden, zoals Imam Ali (ra) die “Al zou de sluier van ghaybHet verborgene; hetgeen onbekend is en niet kan worden waargenomen. worden ontsluierd, dan nog zou mijn overtuiging niet toenemen” heeft gezegd en GhawsEen titel die wordt gebruikt om iemand aan te duiden die wordt beschouwd als een spirituele gids of een bron van spirituele verlichting voor anderen. In deze verhandeling verwijst het naar Abdulqādir Ghilāni.-i Ghilāni (ra) die op aarde de ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. en de overweldigende gedaante van Isrāfīl (as) heeft aanschouwd.
De tweede: de bevestiging van ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw)., die van het oosten tot aan het westen op de beste manier hebben geregeerd, die vanuit een bedoeïenenstam en een analfabetische omgeving, verwijderd van een maatschappelijk leven en van politieke ideeën waarin boeken vreemd waren, die tijdens een periode van duisternis en zonder profeten als een wereldbekende groepering tot stand zijn gekomen en in een zeer korte periode als leermeesters, gidsen, diplomaten en rechtvaardige heersers fungeerden ten opzichte van de meest beschaafde en moderne volkeren en regeringen die op maatschappelijke en politieke gebieden het verst ontwikkeld waren, is een bevestiging die vanuit de sterke overtuiging is voortgekomen. Dat wil zeggen dat ieder van hen, indien het nodig was, zijn eigen leven, eigendom, vader en stam ervoor zou opofferen.
De derde: de ilmelyaqīnEen zekere overtuiging die op kennis berust bevestiging van de ontelbare muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. en grote geleerden, waarvan er zich in elke eeuw duizenden individuen bevinden die zich op een briljante wijze in elke wetenschap verdiepen en in uiteenlopende functies bekleden. Hieruit besefte de wereldreiziger dat zijn (saw) getuigenis van de eenheid van Allah niet persoonsgebonden en niet kleinschalig is, veeleer is het een gemeenschappelijke, algehele en onweerlegbare getuigenis die op geen enkele wijze bestreden kan worden, ook al zouden alle duivels zich ertegen verzetten.