Geloofswaarheden: Verkenningen & Reflecties

Aldus dienen zowel de schenker als de ontvanger Bismillah te zeggen. Als de schenker geen Bismillah uitspreekt, maar jij bent behoeftig om die gunst aan te nemen, zeg dan zelf Bismillah. Beschouw de genadehand van Allah achter die gunst, toon dankbaarheid door die hand te kussen, en neem vervolgens die gunst aan. Met andere woorden, besef dat die gunst aan jou wordt verleend en denk via die verlening na over Munim-i Haqīqī. Het is een soort dankbetuiging om op deze manier na te denken. Je kunt echter ook voor die ogenschijnlijke oorzaak bidden, aangezien die gunst via Hem aan jou is geschonken.

 

Wat degenen misleidt die buitensporig veel belang hechten aan schijnbare oorzaken bij het tot stand komen van iets, is dat zowel de schijnbare oorzaak als de resulterende verwezenlijking gelijktijdig lijken te verschijnen, wat ‘iqtirān’ wordt genoemd. Zij zien de schijnbare oorzaken ten onrechte aan als de ware reden achter het resultaat. Bovendien veronderstellen ze dat een bepaalde voorwaarde de werkelijke oorzaak is van het behalen van een resultaat, omdat het ontbreken van die voorwaarde kan leiden tot het uitblijven van het betreffende resultaat. Hun dankbaarheid tonen ze aan deze voorwaarde, waardoor ze in een vergissing belanden. Echter, het ontstaan van een resultaat vereist alle bijbehorende voorwaarden, terwijl het ontbreken ervan kan optreden door het ontbreken van slechts één voorwaarde.