Geloofswaarheden: Verkenningen & Reflecties
De vijfde notitie
De filosofieën en de beschaving van Europa hadden enigszins een plaats ingenomen in het denken van de Oude Said. Toen de Nieuwe Said zich bezighield met bezinning als een innerlijke reis, brachten deze filosofieën en de Europese beschaving problemen met zich mee, omdat ze als ziekten het hart aantastten. Hierdoor wilde de Nieuwe Said noodgedwongen zijn gedachtegang zuiveren en de invloeden van deze valse filosofieën en immorele beschaving verwijderen. Bovendien voelde hij zich genoodzaakt om met de spirituele persoonlijkheid van Europa een volgende discussie te voeren, die in het ene opzicht zeer uitgebreid en in het andere zeer beknopt is, om zijn egocentrische gevoelens die Europa begunstigden tot zwijgen te brengen.
Echter, men moet dit niet verkeerd begrijpen, want Europa kan worden onderverdeeld in twee categorieën. Mijn spraak is niet gericht tegen het eerste Europa, dat, geïnspireerd door het oorspronkelijke Christendom, waardevolle bijdragen levert aan de samenleving en streeft naar kennis in het belang van gerechtigheid en waarheid. Ik spreek veeleer tegen het tweede Europa, het verdorven Europa, dat door de duisternis van natuurfilosofieën de zonden van de hedendaagse beschaving als deugdzaam beschouwt, en de mensheid tot losbandigheid en dwaling leidt.
Dat wil zeggen dat ik tijdens die spirituele reis de geestelijke persoonlijkheid van Europa, die geen waardevolle bijdragen levert, maar zich vastklampt zowel aan nutteloze en schadelijke filosofieën als aan een kwalijke en losbandigheid veroorzakende beschaving, als volgt aansprak: