Het Gebed
De middernacht herinnert de mens aan de winter, het graf en ālem-i berzakhEen rijk waarin de zielen van de overledenen wachten tot de wederopstanding.. Op deze wijze wordt aan de mens getoond hoe behoeftig zijn ziel is aan de genade van de Barmhartige. Bovendien herinnert het de mens aan wat voor een belangrijk licht de tehejjud (het middernachtgebed) in het graf en in de duisternis van ālem-i berzakhEen rijk waarin de zielen van de overledenen wachten tot de wederopstanding. is. Door de mens aan de eindeloze gunsten van Djenāb-i Munim-i HaqīqīAllah, de ware Schenker van alle soorten gunsten.Allah, Die de ware Schenker van alle soorten gunsten is. binnen al deze veranderingen te herinneren, toont deze tijd aan hoezeer Hij waardig is om verheerlijkt en bedankt te worden.
De fedjrHet ochtendgebed. (de ochtend) van de volgende dag herinnert de mens aan de wederopstanding. Inderdaad, zoals het redelijk, noodzakelijk en zeker is dat na de nacht de dag en na de winter de lente zal aanbreken, zo eveneens is het zeker dat na de dood een leven in ālem-i berzakhEen rijk waarin de zielen van de overledenen wachten tot de wederopstanding. en na ālem-i berzakhEen rijk waarin de zielen van de overledenen wachten tot de wederopstanding. de wederopstanding zal plaatsvinden.
Kortom, zoals elke van deze vijf tijden het begin van een belangrijke dagelijkse verandering vormt en doet herinneren aan de grote veranderingen die zich in ieder jaar, iedere eeuw en ieder tijdperk manifesteren, zo eveneens herinneren de dagelijkse geweldige handelingen van ‘es-SamedAllah, Die aan niemand en niets behoeftig is, maar iedereen en alles hebben wel behoefte aan Hem.Allah, Die aan niemand en niets behoeftig is, maar iedereen en alles hebben wel behoefte aan Hem.’ de mens aan Zijn wonderlijke werken en genadegeschenken die zich in ieder jaar, iedere eeuw en ieder tijdperk manifesteren. Dat houdt dus in dat de voorgeschreven tijden de meest waardige en geschikte tijden zijn voor het verrichten van de opgedragen gebeden, die de wezenlijke taak, de essentie van dienaarschap en de vaststaande schuld van de mens aan Allah zijn.