Ikhlās (oprechtheid) 1


De vierde reden

 

De onenigheid tussen de rechtgeleide mensen is niet ontstaan vanwege hun gebrek aan inzicht en het ontbreken van bezorgdheid over de toekomst, net zoals de oprechte eendracht onder de afgedwaalde mensen niet voortkomt uit vooruitziendheid en hun verheven inzicht.

 

De rechtgeleiden bezwijken echter niet voor de blinde neigingen van de nefs, maar volgen de neiging van het hart en verstand met betrekking tot de bezorgdheid over de toekomst. Desondanks kunnen ze tekortschieten in het handhaven van istiqāma en oprechtheid, wat resulteert in het verlies van die verheven positie en het ontstaan van onenigheid. 

 

Wat betreft de afgedwaalden daarentegen, zij smeden onderling een sterke en innige band voor onmiddellijk profijt en aanwezig genot, onder invloed van de nefs, bedrieglijke verlangens en gevoelens die de voorkeur geven aan kortstondig aanwezig genot boven duurzame toekomstige vreugde. Inderdaad, degenen die geen gehoor geven aan hun hart en toegeven aan hun laaghartige verlangens, smeden onderling eendracht voor werelds gewin en onmiddellijk profijt.

 

Degenen die het rechte pad bewandelen, richten zich met verheven principes van hart en verstand op de vruchten en volmaaktheden die het hiernamaals betreffen en relevant zijn voor de ware toekomst, wat resulteert in gefundeerde istiqāma, volmaakte oprechtheid en sterke eendracht. Ondanks dit feit gaan eendracht en oprechtheid verloren, en de taak die ze verrichten voor het hiernamaals raakt beschadigd, omdat ze zichzelf vanwege ifrāt en tefrīt niet van hoogmoed kunnen verlossen. Dit resulteert in het verlies van een verheven krachtsbron, namelijk eendracht, terwijl ook oprechtheid verloren gaat. Als gevolg hiervan raken de handelingen die omwille van Allah worden verricht verstoord, en het verkrijgen van de tevredenheid van Allah wordt bemoeilijkt. 

 

De genezing van deze ernstige ziekte en het middel om oprechtheid te verwerven en de taken met betrekking tot het hiernamaals waardig te vervullen, luidt als volgt:

 

Volgens het principe

اَلْحُبُّ فِى اللّٰهِ

dien je trots te zijn op degenen die het rechte pad volgen, hen te vergezellen en hen de eer te gunnen om imam te zijn. Je dient te beseffen dat iedereen, ongeacht wie hij is, beter kan zijn dan jijzelf in het verspreiden van de Islam, zodat jij jezelf bevrijdt van hoogmoed en oprechtheid bereikt. Begrijp dat zelfs de kleinste oprechte daad de voorkeur verdient boven ontelbare onoprechte daden. En geef de voorkeur aan de positie van volgzaamheid boven een leidersfunctie die verantwoordelijkheid met zich meebrengt.