De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Inderdaad, indien dus het scheppen en het besturen van het gehele bestaan, zelfs van ieder afzonderlijk deeltje, aan oorzaken, aan zichzelf of aan iemand of iets anders buiten Allah toegeschreven zou worden, dan dient ieder deeltje en ieder schepping ofwel over een alomvattende kennis en een absolute macht te kunnen beschikken ofwel oneindig veel onzichtbare machines of drukkerijen in zich te bevatten, opdat het de haar opgedragen wonderopwekkende opdrachten kan vervullen. Indien deze deeltjes aan Wāhid-i AhadAllah, Die één is en Wiens eenheid in alles zichtbaar is. worden toegeschreven, dan komt ieder kunstwerk en ieder deeltje in verbinding met Hem en functioneert als Zijn ambtenaar. Dit toebehoren maakt het ieder deeltje mogelijk om de verschijningen van Zijn namen te weerspiegelen. En door middel van deze verschijning en verbondenheid kan zij op Zijn onbegrensde kennis en macht steunen. Met het geheim van deze verbondenheid kan zij, met de kracht van haar Schepper, handelingen en opdrachten uitvoeren die miljoenen keren boven haar eigen kracht ligt.
De tweede vergelijking: bijvoorbeeld, er waren twee broeders. Eén van hen was dapper en zeker van zichzelf, de andere was vol enthousiasme en met toewijding aan zijn land verbonden. In tijden van oorlog vormde degene die alleen op zichzelf vertrouwde geen band met zijn land, hij wilde de zaken zelf regelen. Zodoende diende hij zijn eigen krachtbronnen, zijn uitrusting en bewapening, zelf op zich te nemen en in overeenstemming met zijn eigen kracht zelf te sjouwen. Op basis van zijn kleine individuele kracht was hij in staat slechts tegen één korporaal van het vijandelijke leger te strijden, meer dan dat kon hij niet.