De Eenheid van Allah in het Licht van Ism-i Azam
Wat de andere vriend betreft, hij dient daarentegen ofwel vijftig jaar lang voortdurend op reis te zijn en dient met grote inspanningen overal waar te nemen en naar ieder verhaal te luisteren, ofwel dient hij miljoenen kosten voor een nationaal telefoon- en telegraafnet uit te geven om iets dergelijks als de sultan te bezitten, opdat hij, evenals zijn vriend, een afgerond werkstuk kan vervaardigen.
وَلِلّٰهِ الْمَثَلُ الْاَعْلٰى En de meest verheven eigenschappen behoren Allah toe. – De Koran 16:60
Inderdaad, indien de talloze schepselen aan Wāhid-i AhadAllah, Die één is en Wiens eenheid in alles zichtbaar is. worden toegeschreven, dan kan dankzij deze verbinding op ieder ervan de verschijningen van Zijn namen manifesteren. En vanwege het feit dat op de gehele schepping de verschijningen van Shems-i EzèlīAllah, Wiens bestaan geen begin heeft, Die ongebonden is aan materie en tijd en Die de bron is van alle verschijningen. zich manifesteren, krijgen zij een verbinding met Zijn wijsheid, met Zijn kennis en met Zijn macht. Op deze wijze manifesteren zij, door middel van de goddelijke macht en kracht, op zich de verschijning van de Heer, waarmee zij zich een alziend oog, een alles aanschouwend aangezicht en een in alle zaken heersend woord verwerven. Indien deze verbinding wordt afgebroken, dan worden zij van alle andere schepselen afgesneden en tot de nietigheid van hun afzonderlijke existentie verschrompeld. In dat geval zouden zij over een absolute goddelijkheid moeten beschikken om de functies te kunnen verrichten, die zij in hun eerdere toestand hebben vervuld.
Kortom: in īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). en in het toeschrijven van het scheppen en het besturen van de gehele schepping aan één individu bevindt zich een absoluut gemak en een grenzeloze lichtheid. In het toekennen van partners aan Allah en in het toeschrijven van het scheppen en het besturen van de gehele schepping aan oorzaken bevindt zich onovertrefbare moeilijkheden. Immers, één individu kan moeiteloos aan velen een vorm geven en een resultaat bereiken. Indien het tot stand brengen van een dergelijke vorm en het bereiken van dit resultaat aan velen wordt overgelaten, dan kan dit alleen met zeer veel inspanningen en met zeer veel handelingen teweeg worden gebracht.