De Korte Woorden
Bijvoorbeeld, indien je het smaakvermogen van de tong niet aan Fātir-i HakīmAllah, Wiens wijsheid oneindig is; de Alwijze.Allah, Die alles met wijsheid en vanuit het niets schept. verkoopt, maar in het belang van je nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. en namens je maag laat werken, zal de tong dalen tot het niveau van een portier die voor de stal en fabriek van de maag werkt. Zodoende zal zijn waarde verloren gaan. Echter, indien je het aan de vrijgevige Razzāq verkoopt, zal de tong een bekwame en dankbare fijnproever van de genadegeschenken in de keuken van es-SamedAllah, Die aan niemand en niets behoeftig is, maar iedereen en alles hebben wel behoefte aan Hem.Allah, Die aan niemand en niets behoeftig is, maar iedereen en alles hebben wel behoefte aan Hem. worden.
Inderdaad! O mens, let op je verstand! Besef het verschil tussen een onheilspellend werktuig en een sleutel die de poorten van de waarheden in het universum ontgrendelt. O mens, kijk goed met je ogen! Zie het verschil tussen een schaamteloos werktuig en een wetenschappelijke onderzoeker die de boeken (de schepping) in de bibliotheek (het universum) van Allah bestudeert. O mens, proef met je tong hetgeen geoorloofd is! Merk het verschil op tussen een portier van een stal of fabriek en een fijnproever van de genadegeschenken uit de schatten van Allah.
Indien je de andere werk- en zintuigen ook op deze manier in beschouwing neemt, zal je begrijpen dat een gelovige een hoedanigheid verwerft die hem waardig maakt voor het paradijs en dat een ongelovige in een positie belandt die hem geschikt maakt voor de hel. De reden waarom zij een zodanige waarde krijgen, is omdat een gelovige dankzij zijn īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). het aan hem toevertrouwde namens zijn Schepper binnen Zijn vastgestelde grenzen gebruikt en een ongelovige daarentegen verraad pleegt omdat hij het namens zijn nafs-i emmāraEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. gebruikt.