De Listen van de Duivel
Het zesde teken
Een van de gevaarlijkste misleidingen van duivel is als volgt: hij laat sommige gevoelige en goedhartige mensen denken dat inbeeldingen van ongeloof gelijkstaan aan het bevestigen ervan. Hij laat ze denken dat het overwegen van dwaling hetzelfde is als het eens zijn met dwaling. Bovendien toont hij in hun verbeelding zeer negatieve beelden van gezegende individuen en zuivere zaken. Door imkan-i zatīIntrinsieke mogelijkheid; dit verwijst naar de mogelijkheid van iets. Met andere woorden, het is de staat waarin iets daadwerkelijk kan gebeuren te presenteren als imkan-i aqlīMentale mogelijkheid; dit is de staat waarin iets wat intrinsiek mogelijk is, mentaal wordt beschouwd als zijnde gebeurd. zaait hij twijfel die in strijd is met hun geloofsovertuiging. Op dat moment denken die gevoelige mensen dat ze in dwaling en ongeloof zijn vervallen, en dat hun geloof verloren is gegaan, wat hen tot wanhoop drijft. Hun wanhoop maakt hen tot het doelwit van spot voor duivel. Duivel misbruikt zowel hun wanhoop als hun zwakte in hun denkwijzen. Uiteindelijk kunnen ze hun helderheid van denken verliezen of in een staat van apathie terechtkomen en afdwalen.
Zoals we eerder in verschillende verhandelingen van de Risale-i Nur hebben aangetoond, zullen we ook hier kort laten zien hoe ongegrond deze misleiding van duivel is.
Bijvoorbeeld, het beeld van een slang in de spiegel bijt niet, de reflectie van vuur veroorzaakt geen brandwonden, en de weerspiegeling van vuil maakt de spiegel niet vies. Op dezelfde manier brengen reflecties van ongeloof en afgoderij, schaduwen van dwaling en verbeeldingen van beledigende woorden op de spiegel van verbeelding of gedachten geen schade aan de overtuiging, de īman en de goede zeden. Dit komt omdat er een bekende regel is die luidt: “Net zoals de inbeelding van een belediging geen belediging is, zo eveneens is de inbeelding van ongeloof geen ongeloof, en de inbeelding van dwaling geen dwaling.”