De Listen van de Duivel
Het vierde teken
Zowel muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. als ehl-i kashfDe hoge spirituele niveaus bereikte mensen die met de toestemming van Allah tot een bepaalde punt sommige gebeurtenissen en zaken met betrekking tot het verborgene kunnen waarnemen. zijn het er volledig over eens dat existentie absoluut goed is en non-existentie absoluut kwaad. Het goede, schoonheid en volmaaktheid vinden hun basis voornamelijk in existentie. Hoewel ze soms onbestaand kunnen lijken, zijn ze in werkelijkheid stabiel en bestaand. Aan de andere kant zijn de essentie en het wezen van alle negatieve zaken, zoals dwaling, kwaad, tegenspoeden, zonden en onheilen, non-existentie en negatief. De slechtheid en lelijkheid die hieruit voortkomen, hebben hun oorsprong in non-existentie. Hoewel ze op het eerste gezicht bestaand kunnen lijken, zijn ze eigenlijk in wezen niet-bestaand. Het is bovendien algemeen bekend dat de existentie van bijvoorbeeld een gebouw met de aanwezigheid van al haar componenten gerealiseerd kan worden. Omgekeerd kan de afbraak, vernietiging en non-existentie van dat gebouw plaatsvinden door het ontbreken van één essentieel onderdeel. Daarnaast vereist existentie altijd een bestaande oorsprong; het is gebaseerd op een reden. Aan de andere kant kan non-existentie gebaseerd zijn op iets dat niet bestaat; iets wat niet bestaat, kan dan de oorsprong zijn van iets anders dat niet bestaat.
Op basis van deze twee principes kunnen de menselijke en geestelijke duivels geen greintje invloed uitoefenen op de handelingen in het universum met betrekking tot de schepping, noch enige zeggenschap hebben in de heerschappij van Allah, ondanks dat ze vele verwoestingen, alle vormen van ongeloof, afdwaling, kwaad en vernietigingen veroorzaken. Ze veroorzaken deze echter niet met macht en kracht, maar eerder door nalatigheid en passiviteit. Door het goede te verhinderen, brengen ze kwaad teweeg, wat betekent dat kwaad op deze manier spontaan ontstaat. Omdat de tegenspoeden en het kwaad tot de categorie van vernietiging behoren, vereisen ze geen bestaande macht en scheppingskracht als een oorzaak voor hun totstandkoming. Door een niet-bestaande daad en het ontbreken van één voorwaarde kan er aanzienlijke verwoesting plaatsvinden.