De Miradj (De Hemelreis van de Profeet)
Zo laat zo’n sultan een door hem uitverkoren persoon al zijn afdelingen één voor één bezoeken. In elke afdeling toont hij hem de daar geldende vormen van zijn majestueuze heerschappij en gezaghebbende bevelen. Uiteindelijk ontvangt hij hem in zijn eigen aanwezigheid, vertrouwt hem enkele grote, alomvattende opdrachten toe die op al die afdelingen betrekking hebben, en zendt hem met een missie terug.
Evenzo heeft de Heer en Eeuwige Sultan van alle werelden binnen de sferen van Zijn heerschappij en goddelijkheid verschillende, maar onderling verbonden Namen en Titels. Hoewel in Zijn majesteitelijke uitvoeringen uiteenlopende manifestaties van Zijn namen tot uiting komen, lijken deze op elkaar en vullen zij elkaar aan. Hoewel in de uitingen van Zijn macht diverse goddelijke titels verschijnen, verwijzen zij naar elkaar en bevestigen zij elkaar. Hoewel in de verschijningen van Zijn eigenschappen heilige manifestaties zichtbaar worden, wijzen zij onderling op elkaar en versterken zij elkaars betekenis. Hoewel in de manifestaties van Zijn handelingen verschillende vormen van werking optreden, vullen zij elkaar aan en vormen zij een harmonieus geheel. En hoewel binnen Zijn schepping allerlei vormen van beheer, voorziening en zorg zichtbaar zijn, komen zij in hun essentie met elkaar overeen en vormen zij een samenhangend geheel.
Op grond van dit verheven geheim heeft Allah het universum ingericht volgens een bewonderenswaardige en wonderbaarlijke orde. Vanaf de atomen – die tot de kleinste lagen van de schepping behoren – tot aan de hemelen, en van de eerste hemel tot aan de ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren., is alles opgebouwd in een gelaagde structuur waarin alle niveaus elkaar overlappen en op elkaar voortbouwen. Elke hemel vormt het dak van een afzonderlijke wereld, fungeert als troon voor de goddelijke heerschappij, en als centrum voor het goddelijke beheer.
Hoewel in elke laag van de schepping – als vereiste van de manifestatie van de ehadiyyaDe eenheid van Allah die zich in elk afzonderlijk bestaan manifesteert. van Allah – al Zijn namen aanwezig kunnen zijn en Hij Zich met al Zijn namen en titels kan manifesteren, overheerst in elke laag, in elke hemel, één specifieke goddelijke naam. De overige namen bevinden zich als het ware in de schaduw van deze overheersende naam en zijn daarin begrepen – zoals in het domein van de justitie de titel “rechtvaardige rechter” van een sultan overheerst, terwijl de overige titels daaraan ondergeschikt blijven.
Bijvoorbeeld, in de hemelse sfeer waar de Profeet (saw) de profeet Isa (as) ontmoette, manifesteerde Allah Zich in het bijzonder met Zijn naam el-Qadīr (de Almachtige), aangezien Isa (as) een toonbeeld was van de manifestatie van deze naam. Evenzo is in de hemelse sfeer waar Musa (as) verblijft, de overheersende goddelijke naam die zich daar manifesteert de naam el- Mutekellim (De Sprekende), waarmee Musa (as) werd begunstigd. En zo verder.
Aangezien de profeet Muhammed (saw) echter de volmaakte weerspiegeling is van ism-i azamDe meest verheven naam van Allah die de andere namen overtreft. en van alle andere namen van Allah, en zijn profeetschap universeel en alomvattend is, staat hij in verbinding met alle sferen van de goddelijke heerschappij. Daarom vereist de ware aard van de MiradjDe hemelreis van de profeet Muhammed (saw). dat hij (saw) alle profeten ontmoet die zich in de verschillende hemelse sferen bevinden, en dat hij al deze hemelse lagen doorkruist.