Een Reis naar het Bestaan van de Schepper

Zo bevindt zich inderdaad op ieder levend wezen zowel het zegel van Zijn ehadiyya als het stempel van Zijn samediyya. Immers, ieder levend wezen fungeert als een spiegel die de namen van Allah weerspiegelt, waarvan de manifestaties zich door een groot deel van het bestaan openbaren. Het lijkt alsof ieder levend wezen een brandpunt vormt waarin de manifestatie van ism-i azam van Hayy-i Qayyūm zichtbaar wordt. Dus draagt het levende wezen het stempel van ehadiyya, omdat het een manifestatie van de eenheid van Allah toont door de verschijning van de naam al-Muhyi. En aangezien dit levende wezen als het ware een miniatuurvoorbeeld van het universum en een vrucht van de boom der schepping is, wordt de stempel van Samediyya zichtbaar doordat zijn behoeften, die net zo groot zijn als het universum, moeiteloos aan zijn kleine levenscirkel worden gegeven vanuit een onverwachte bron. Deze situatie toont dat het levende wezen een Heer heeft Die Zich tot hem wendt, en dat Zijn toewending alles in waarde overstijgt. Alle dingen tezamen kunnen niet de plaats innemen van enkel Zijn toewending.

 

نَعَمْ يَكْفِى لِكُلِّ شَيْءٍ شَيْءٌ عَنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ لاَ يَكْفِى عَنْهُ كُلُّ شَيْءٍ وَ لَوْ لِشَيْءٍ وَاحِدٍ

 

Bovendien toont deze situatie dat zijn Heer niets nodig heeft, dat Zijn schatkamer nooit vermindert en dat niets Zijn macht kan verzwaren. Dit is dus een soort stempel die de manifestatie van samediyya weergeeft. Dit betekent dat in elk levend wezen een zegel van ehadiyya en een stempel van samediyya aanwezig is. Waarlijk, ieder levend wezen brengt

قُلْ هُوَ اللّٰهُ اَحَدٌ اَللّٰهُ الصَّمَدُ

tot uitdrukking door middel van het leven, alsof het dit vers op deze manier reciteert. Naast deze twee zegels zijn er ook enkele vensters die naar de eenheid van Allah leiden. Omdat deze vensters elders al uitvoerig zijn behandeld, worden ze hier niet besproken.