Een Reis naar het Bestaan van de Schepper

De tweede manier is diepgaander, waarbij men leest wat op ieder goed is vermeld, het zegel op elk voorwerp herkent en op elke verkondiging het stempel van die belangrijke heer ziet. Hierop zegt men: ‘Alles behoort deze heer toe, omdat elk goed op zijn eigen manier naar de heer verwijst.’ Net zoals in dit voorbeeld kan men de goddelijke eenheid op twee manieren beleven:

 

De eerste manier is om de goddelijke eenheid op een ondoordachte en oppervlakkige wijze aan te nemen en te zeggen: ‘Allah is één. Hij heeft geen deelgenoten en geen gelijke. Aan Hem behoort dit universum toe.’

 

De tweede manier is om de goddelijke eenheid op een doordachte en diepgaande wijze aan te nemen. Bij deze beleving ziet men in alles het zegel van Allah’s macht, het stempel van Zijn handelingen en de invloed van Zijn kracht. Zo opent zich in alles een venster naar Zijn licht, waardoor men met vaste overtuiging, zonder een spoor van twijfel, bevestigt en gelooft in Zijn eenheid en in de waarheid dat alles door Zijn macht tot stand wordt gebracht. Men erkent, alsof men het met eigen ogen ziet, dat er in Zijn goddelijkheid en in Zijn heerschappij geen deelgenoot of helper bestaat, en verwerft een bewustzijn dat hij zich altijd in de aanwezigheid van Allah bevindt. Wij zullen nu in deze verhandeling de flitsen van deze zuivere en verheven beleving van de goddelijke eenheid uiteenzetten.