Een Reis naar het Bestaan van de Schepper
Kortom, indien men de zonnetjes en de vele verschillende kleuren in de glasscherven en waterdruppels niet tot een spiegeling, een weerschijn van de zon wil herleiden, dan is men gedwongen in plaats van deze ene zon talloze afzonderlijke zonnen aan te nemen. Dit zou echter betekenen dat men een absurditeit moet aanvaarden, iets wat totaal onvoorstelbaar en onredelijk is. Evenzo, als men alles niet aan de Absoluut Almachtige zou toeschrijven, zou men in plaats van de Ene Allah talloze goden moeten aannemen, zelfs evenveel als er atomen in het universum zijn. Dit zou betekenen dat men een honderdvoudige onmogelijkheid als mogelijk moet accepteren en daarmee vervalt in dwaze onzinnigheid.
Waarlijk, door ieder afzonderlijk atoom openen zich voor ons drie vensters naar het licht van de eenheid en het noodzakelijke bestaan van Shems-i EzèlīAllah, Wiens bestaan geen begin heeft, Die ongebonden is aan materie en tijd en Die de bron is van alle verschijningen..
Het eerste venster: net zoals een soldaat binnen militaire kringen in iedere groep, compagnie, bataljon, divisie en het leger zijn relaties onderhoudt, opdrachten ontvangt en handelt volgens de voorschriften, zo heeft ook ieder atoom – bijvoorbeeld een levenloos atoom in je oogpupil – relaties en taken, zowel binnen je oog, hoofd en lichaam als in je aderen, die bijdragen aan krachten zoals voortplanting, aantrekkingskracht, afstoting en vorming. Bovendien vervult dit atoom ook een functie en onderhoudt het een relatie binnen het geheel van de mens als soort. Voor ieder oog dat niet verblind is, toont dit atoom duidelijk aan dat het een kunstwerk en een dienaar in functie is onder het gezag van Qadīr-i EzèlīAllah, Wiens macht en genade alles omvat en Wiens bestaan geen begin heeft..
Het tweede venster: elk atoom in de lucht kan elke bloem en elke vrucht bezoeken. Het kan dus in elke bloem of vrucht binnendringen en daar actief worden. Indien het geen getrouwe ambtenaar van de Absoluut Almachtige zou zijn, Die alles ziet en alles weet, zou dit rondzwervende atoom de structuur, opbouw en kunstvormen van elke vrucht en bloem moeten kennen en beheersen. Bovendien zou het moeten beschikken over volmaakte kennis en vaardigheid in hun bekleding, zoals een kleermaker die de volmaakte kleermakerskunst beheerst, waarin alle perfecties van het vak zijn omvat.