Een Reis naar het Bestaan van de Schepper

Aangezien elk atoom in dit bestaan nu eenmaal drie vensters en twee openingen naar de eenheid van Wādjibul-Wudjūd opent, en het leven zelf twee poorten naar Zijn eenheid ontsluit, kun je een vergelijking maken hoe de verschillende lagen van het bestaan, van atomen tot aan de zon, de lichten van de kennis aangaande Zāt-i zul-Djelāl openbaar maken. Zodoende kun je de stadia van spirituele vooruitgang in marifatullah en de niveaus van hudūr enigszins begrijpen en vergelijken.

 

 

De Vijfde Flits

 

Als een boek met de hand geschreven is, is één pen genoeg om het te schrijven. Indien het echter gedrukt wordt, zijn er evenveel metalen drukletters nodig als er letters in het boek staan, zodat het boek kan worden samengesteld en vorm krijgt. Wanneer nu in sommige letters een groot deel van het boek in een zeer verfijnde, kalligrafische stijl wordt weergegeven, zoals bij de soera ‘Yā Sīn,’ die in sommige kalligrafische werken binnen de letters Yā en Sīn is geschreven, zijn er evenveel minuscule metalen drukletters nodig om die ene letter te drukken. Wanneer je vergelijkenderwijs aanneemt dat dit ‘boek van het universum’ is geschreven met de ‘pen’ van de macht van es-Samed en een werk is van de Enige, dan volg je vanzelf een pad dat gemakkelijk en volkomen redelijk is. Wanneer je het echter aan oorzaken en de natuur toeschrijft, betreed je een weg die zo absurd en problematisch gecompliceerd is dat geen enkele verstandige benadering dit kan accepteren.

 

Indien je het aan de natuur zou toeschrijven, moet je aannemen dat in elke handvol aarde, in elke druppel water en in elke ademtocht lucht miljarden materiële drukkerijen en ontelbare onzichtbare fabrieken aanwezig en beschikbaar moeten zijn, zodat het ontstaan van talloze bloeiende en vruchtdragende kunstwerken mogelijk wordt gemaakt. Of je zou moeten aannemen dat zij een alomvattende kennis en een alvermogende kracht bezitten, zodat zij de werkelijke oorsprong van deze kunstwerken kunnen vormen. Immers, elk van deze elementen kan de bron vormen voor de meeste planten. Bovendien is elke bloeiende en vruchtdragende plant zo precies gevormd en uniek in haar soort, dat voor elke plant een specifieke, op haar afgestemde fabriek of drukkerij nodig zou zijn. Met andere woorden, indien men de natuur niet als een patroon maar als de ware oorsprong van de schepping beschouwt, moet men aannemen dat de natuur in elk afzonderlijk ding de machines en fabrieken bevat om al het andere te kunnen maken.