Geloofswaarheden: Verkenningen & Reflecties

De student van de filosofie distantieert zich van zijn broeder en vriend voor zijn eigen bestwil en is zelfs bereid om zich tegen hen te keren. De student van de Koran daarentegen beschouwt alle vrome dienaren zowel in de hemelen als op aarde als zijn broeders en verricht oprechte smeekbeden voor hen. Hij deelt in hun vreugde en voelt een diepe spirituele verbondenheid, wat hem ertoe aanzet om in zijn smeekbeden het volgende te reciteren:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ

Bovendien beschouwt hij zelfs de grootste schepselen, zoals de arsh en de zon, als dienaren, onderworpen aan dezelfde Schepper als hijzelf. 

 

Overweeg ook de volgende voorbeelden om de verhevenheid van de twee studenten en de spirituele verrijking die zij ervaren te vergelijken: 

 

De Koran biedt de volgende bron van spirituele verrijking en verheffing aan de zielen van zijn studenten: in plaats van een gewoon gebedssnoer met negenennegentig kralen, schenkt de Koran de gehele schepping waarin alle namen van Allah worden gemanifesteerd als een gebedssnoer, en de bouwstenen ervan als kralen in de handen van zijn studenten, en zegt: ‘Verricht hiermee jullie ewrād.’

 

Inderdaad, Inderdaad, beschouw hoe toegewijde Koranstudenten zoals Sjeik Ghilāni, Rufaī en Shazalī hun ewrād verrichten. Zij bidden tot Allah en hopen dat hun smeekbedes en zikr verhoord worden alsof zij deze hebben verricht zoveel keer als het aantal atomen in het universum, het aantal waterdruppels in de zeeën en het aantal ademhalingen van alle levende wezens. Op deze manier herinneren ze Allah en verheerlijken ze Hem.