Berichtgevingen Aangaande de Ghayb

Het zesde aspect: 

 

ذٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِى التَّوْرٰيةِ

verkondigt tijdingen over ghayb op twee manieren: 

 

De eerste manier: dit vers duidt de eigenschappen van de ashāb aan die in de Thora worden genoemd, en die onbekend waren voor een ongeletterde persoon zoals de Profeet (saw). Inderdaad, zoals in De Negentiende Brief is behandeld, bevat de Thora de volgende beschrijving over de ashāb van de Profeet (saw) die aan het einde der tijden zou komen: “De vaandels van de heiligen zijn samen met hen.” Met andere woorden, zijn ashāb zouden vrome aanbidders en rechtvaardige gelovigen zijn, zodat ze werden beschreven in de Thora als ‘de heiligen’. Hoewel de Thora vanwege de talloze verschillende vertalingen vele vervalsingen heeft ondergaan, bevestigt het met vele verzen nog steeds de stelling

مَثَلُهُمْ فِىالتَّوْرٰيةِ

die in soera el-Feth wordt verkondigd. 

 

De tweede manier: de zinsnede

مَثَلُهُمْ فِىالتَّوْرٰيةِ

geeft ook het volgende aan: de ashāb en de opvolgende generatie ervan zouden zo'n mate van aanbidding bereiken dat de stralendheid van hun zielen in hun gezichten zou schijnen, en een stempel van heiligheid, voortgebracht door talloze sudjūd’s, zou op hun voorhoofden zichtbaar zijn. Waarlijk, de toekomst heeft deze aankondiging met volledige duidelijkheid en zekerheid bewezen. Inderdaad, tijdens verbijsterende tweedracht en politieke verwarringen hebben vele eerbiedwaardige individuen zoals Zayn el-Abidīn, die dag en nacht gebeden verrichtte van duizend rakāt, en Taus el-Yemenī, die veertig jaar lang het ochtendgebed met de wassing van het nachtgebed verrichtte het geheim achter

مَثَلُهُمْ فِىالتَّوْرٰيةِ

laten zien.