Berichtgevingen Aangaande de Ghayb

Het vijfde aspect: 

 

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ وَالَّذٖينَ مَعَهُٓ اَشِدَّٓاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَٓاءُ بَيْنَهُمْ تَرٰيهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا … اِلٰى اٰخِر

Het begin van dit vers kondigt de verheven eigenschappen en deugden aan van de ashāb, die hen na de profeten tot de meest verheven individuen van de mensheid maakten. Net zoals dit vers met zijn duidelijke betekenis de verheven eigenschappen van de ashāb die ze in de toekomst zouden verwerven verkondigt, zo verwijst ook de indicatieve betekenis van het vers naar de rechtgeleide kaliefen met hun rangschikking, die na het overlijden van de Profeet (saw) zijn opvolgers zouden zijn. Het benadrukt specifiek de bekendste eigenschap van elke rechtgeleide kalief. Dit wordt als volgt uitgelegd:

 

وَالَّذِينَ مَعَهُ

verwijst naar Abu Bakr es-Siddīq (ra), die bekendstond en zich onderscheidde door zijn uitzonderlijke nabijheid tot de profeet (saw) en zijn vertrouwelijke gesprekken met hem. Hij vergezelde de profeet zelfs als eerste in het graf door na hem als eerste te overlijden.

 

اَشِدَّاۤءُ عَلَى الْكُفَّارِ

verwijst naar Omar, die in de toekomst de landen van de wereld zou doen beven door zijn veroveringen, en met zijn rechtvaardigheid als een bliksemschicht op tirannen zou neerdalen.

 

رُحَمَاۤءُ بَيْنَهُمْ

verwijst naar Othman, die in de toekomst, toen de ernstigste tweedracht werd aangewakkerd, zijn eigen leven zou opofferen uit volmaakt mededogen, zodat het bloed van moslims niet zou worden vergoten; hij verkoos martelaar te worden terwijl hij de Koran reciteerde. 

 

En

تَرٰيهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللّٰهِ وَرِضْوَانًا

verwijst naar Ali (ra), die met zijn volledige geschiktheid en moed het kalifaat op zich nam. Hij was algemeen bekend vanwege zijn volmaakte ascese, aanbidding, zuinigheid, en zijn diepe toewijding tijdens het gebed, met uitgebreide roekoe en sudjūd. Het geeft ook aan dat hij niet verantwoordelijk was voor de oorlogen en conflicten in de toekomst waarbij hij betrokken was, en dat zijn intentie en streven enkel gericht waren op het welbehagen van Allah.