De Korte Woorden

Echter, de vermogens quwwe-i aqliyya, quwwe-i ghadabiyya en quwwe-i shehewiyya in de mens zijn door de Schepper niet begrensd, opdat de mens spiritueel vooruitgang kan boeken middels zijn wilsvrijheid. Doordat deze vermogens niet begrensd zijn, kunnen in de onderlinge relaties tussen mensen onderdrukking en onrechtvaardigheid tot stand komen. Teneinde deze onrechtvaardigheid te kunnen vermijden, heeft men in het benutten van elkaars arbeid behoefte aan rechtvaardigheid. Doch, omdat het verstand van ieder individu niet in staat is om rechtvaardigheid in zijn geheel te kunnen bevatten, bestaat er behoefte aan een alomvattend verstand, opdat ieder verstand ervan kan profiteren. Een alomvattend verstand kan alleen verschijnen in de vorm van een wetgeving; en een dergelijke wetgeving is enkel en alleen de Sharia.

 

Hierbij is er behoefte aan iemand die de toepassing van de Sharia zal realiseren; en een dergelijke persoon kan enkel en alleen een profeet zijn. Zoals een dergelijke profeet behoefte heeft aan een materiële en spirituele verhevenheid om de toepassing van de Sharia binnen zijn gemeenschap te kunnen continueren, zo eveneens heeft hij een bewijs nodig om zijn profeetschap aan hen te kunnen tonen; en een dergelijk bewijs kan enkel en alleen bestaan uit wonderen.