De Korte Woorden
Echter, de vermogens quwwe-i aqliyyaHet vermogen om onderscheid te maken tussen goed en slecht, juist en fout; het denkvermogen., quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen. en quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. in de mens zijn door de Schepper niet begrensd, opdat de mens spiritueel vooruitgang kan boeken middels zijn wilsvrijheid. Doordat deze vermogens niet begrensd zijn, kunnen in de onderlinge relaties tussen mensen onderdrukking en onrechtvaardigheid tot stand komen. Teneinde deze onrechtvaardigheid te kunnen vermijden, heeft men in het benutten van elkaars arbeid behoefte aan rechtvaardigheid. Doch, omdat het verstand van ieder individu niet in staat is om rechtvaardigheid in zijn geheel te kunnen bevatten, bestaat er behoefte aan een alomvattend verstand, opdat ieder verstand ervan kan profiteren. Een alomvattend verstand kan alleen verschijnen in de vorm van een wetgeving; en een dergelijke wetgeving is enkel en alleen de ShariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)..
Hierbij is er behoefte aan iemand die de toepassing van de ShariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). zal realiseren; en een dergelijke persoon kan enkel en alleen een profeet zijn. Zoals een dergelijke profeet behoefte heeft aan een materiële en spirituele verhevenheid om de toepassing van de ShariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). binnen zijn gemeenschap te kunnen continueren, zo eveneens heeft hij een bewijs nodig om zijn profeetschap aan hen te kunnen tonen; en een dergelijk bewijs kan enkel en alleen bestaan uit wonderen.