Het Huwelijk van de Profeet (saw) met Zeyneb (ra)

Eén van de redenen hiervoor is dat evenals de woorden van de boodschapper ook zijn daden, zijn houdingen, zijn gedragspatronen en zijn omgang met anderen een bron vormen voor de religie en de shari’a met al haar wetten en principes. Terwijl de ashāb de basisprincipes van uiterlijke en openlijke gedragsvormen overbrachten, waren de eerbare vrouwen van de Profeet (saw), dragers van de overleveringen en overbrengsters van de principes van de religie en van de aan de wet getrouwe gedragsvormen en leefpatronen in zijn privéleven. Zij zijn het geweest die deze opdracht inderdaad op zich hebben genomen. Immers, bijna de helft van alle geheimen en principes van het geloofsleven leidt terug naar hen. Dat houdt in dat ter vervulling van deze geweldige opdracht meerdere eerbare vrouwen van verschillende karakters vereist waren.

 

Laten wij nu het huwelijk met Zeyneb (ra) eens bekijken. Als voorbeelden uit de derde lichtstraal in de eerste vlam van Het Vijfentwintigste Woord is met betrekking tot het vers 

ماَكاَنَ مُحَمَّدٌ اَباَۤ اَحَدٍ مِنْ رِجاَلِكُمْ وَلٰكِنْ رَسوُلَ اللّٰهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّنَ

het volgende geschreven: 

 

Ieder afzonderlijk vers heeft, met oog op de verschillende lagen van de bevolking, verschillende betekenissen, al naar gelang het begrip van elk afzonderlijk bevolkingsniveau.